Keltsnatte climax in de Westfield Cup

De NTS Westfield Cup 2023 werd beslist op een mistig en extreem nat Zolder. “Het was een memorabel event: er gebeurde echt van alles!” aldus kersverse kampioen Ronald Lenters. 

Samen de Sacramentsheuvel op. Lenters (77) checkt zijn spiegel op de naderende Lex Peters (3)

‘Puur racen’ is de slogan van de Westfield Cup. En dat bleek, op een bijzonder herfstachtig Zolder. “Het was nat, natter, natst, de hele dag geen droog spoor, nergens,” aldus kampioen Lenters. De Westfield is echter zo’n auto waarmee je in die omstandigheden op avontuur kunt: vederlicht, onbekrachtigde remmerij en besturing, en je zit laag, bijna op de achteras. Kortom: je voelt alles. Lenters: “De auto glibberde voortdurend onder je vandaan. Dat is uitdagend, maar superleuk. Ik verremde me op een gegeven moment voor bocht één, en dat los je dan op met een powerslide: hup, op het gas! Dat is nou precies het leuke aan het rijden met de Westfield. Met een moderne auto met al die systemen gaat dat niet.”

Een kwestie van vertrouwen
Lenters kwam naar Zolder met een kleine voorsprong op naaste concurrenten Lex Peters en Willem Vriend. Hij pakte de titel berekenend: “Op zolder kom ik altijd goed uit de verf. Ik heb nul risico genomen en ik kon het event vervolgens naar mijn hand zetten.” De 2023-titel was echter niet de spreekwoordelijke walk in the park. “Ik reed dit jaar met een nieuwe auto, maar had lang problemen met de rembalans. Volgens de sensoren was alles OK, maar ik kreeg maar geen vertrouwen. Daarom hebben we alles vervangen. Vanaf halverwege het seizoen in Assen was de auto weer helemaal zoals ik ‘m hebben wilde.” 

Spanning in het middenveld. Nick van Lommel (10) duikt als eerste de ‘Eerste Links’ in, met op zijn bumper Edwin Weesie (67), Eric Sliphorst (58), Lennart Hiemstra (20) en de rest van het veld.

De puntjes op de ‘i’
De Westfield Cup is al jaren zéér competitief, omdat bijna alles aan de auto standaard is. Winnen komt dus aan op details. Lenters: “Dit jaar moest ik bijvoorbeeld op Zandvoort aan de bak. Het leuke is dat we bij mijn team MDM een data-engineer hebben, maar dat de Cup ook iemand inhuurt. Soms laat ik ze allebei naar mijn data kijken, ze halen er allebei andere dingetjes uit. Wolter, die bij bijna iedereen in de Cup meekijkt, heeft echt toegevoegde waarde. Dankzij de onboards en data heb ik mezelf toch weer verbeterd op Zandvoort.”

Een leuke groep rijders
Veel is al gezegd over het concept van de Westfield Cup: straffe competitie op de baan, maar veel oog voor technische en sportieve gelijkwaardigheid en sfeer naast de baan, met gezamenlijke lunches en gezelligheid. Lenters: “Rijden moet voor mij vooral ook een dag uit zijn. We hebben een leuke groep rijders, met veel ondernemers. Doordat we de uitgestoten CO2 uitstoot compenseren als cup, kan je ook met goed fatsoen een zakelijk sponsorsticker op de auto plakken. Maar het is ook super dat we inmiddels een goede connectie hebben met onze vaste wedstrijdleider, Paul Beck. Hij is zelfs met ons meegegaan naar het event op Charade in Zuid-Frankrijk. Daardoor is de drempel minder hoog geworden. Heel prettig.”

Weinig grip maar veel lol. Sergey Kuks (45) driftend in de slipstream van Mark Simons (11).

Zelf proberen
Binnenkort begint voor de Westfields de voorbereiding op het zeventiende seizoen. Op 10 december kunnen geïnteresseerde rijders op Zandvoort zelf zo’n racende sigaar uitproberen – kwestie van even aanmelden bij de KNAF voor de testdag. Regerend kampioen Lenters heeft er alweer zin in: “Die beker moet hier op mijn bureau blijven staan, zo simpel is het. Ik rijd niet om alleen mee te doen.”