Ook 2024 start met vuurwerk in de Westfield Cup

De NTS Westfield Cup startte 2024 zoals 2023 eindigde: met vuurwerk. Voormalig kampioen Willem Vriend schreef het event op zijn naam, maar met wat geluk. “Mijn twee grote concurrenten, Ronald Lenters en Sander Dullaart, kregen straf. Terecht of niet, maar aan het einde van het liedje had Guus Geluk de eerste plek”, aldus een lachende Vriend.

De Westfield Cup rijdt zijn zeventiende jaar bij de DNRT. Liefst 35 auto’s doorliepen voor aanvang van het seizoen de verplichte rollenbanktest. Daarvan waren er 22 bij op Zandvoort. Ook leuk: nieuwe aanwas! De cup kent dit jaar zeven nieuwe rijders. Het openingsevent op Zandvoort – met dank aan eventsponsor Witteveen mobiliteitsgroep en podiumsponsor NTS – kende gek weer. Ronald Lenters die de hele dag om de kopposities streed maar vierde werd: “We hebben alles gehad, helemaal te gek! Race 1 was nat – echt nat, zonder grip. Race 2 was droog en tijdens race 3 begon het weer te druppelen – dat was nog niet tricky, maar het had geen ronde langer moeten duren.”

De eerste race was nat. In de achtergrond een aantal Westfields dat ze zich verremd heeft en via het tuinpad terug de baan op komt.

Wegrijden lukt niet
Sander Dullaart, Ronald Lenters en Willem Vriend maakten een waar spektakel van de drie races op Zandvoort. Willem: “De dag begon met regen, gladheid en pole voor mij. De eerste race in de regen ging ook goed. Maar toen werd het droog en dan zie je dat Sander en Ronald echt snel zijn momenteel. Het was leuk stuivertje wisselen, maar ik kwam steeds iets te kort.” Tussen Lenters en Dullaart was het geen uitgemaakte zaak. Keer op keer wisselde de kop bij ingaan Tarzan. Lenters: “Vooraan wegrijden lukt eigenlijk niet met de Westfield. De slipstream levert je meer dan een seconde per ronde op in deze auto. Dus je blijft knokken.”

Dullaart vol in de slipstream bij Vriend, opkomen rechte stuk.

Middelvinger
Wat opvalt is hoe close het racen is in deze Cup, er zit vaak nog geen A4-tje ruimte tussen de auto’s. Dullaart, die op de baan twee races won, maar genoegen moest nemen met P2 in de eindklassering: “We racen al zo lang tegen elkaar, ik weet dat ze geen gekke dingen doen. Ronald en ik tikten elkaar vandaag één keer aan, maar dat gebeurt niet vaak.” Lenters: “We hebben elkaar complimenten gegeven voor het rijden. Iemand zal ergens een keer moeten liften – en dat gebeurde ook.” Dullaart: “Degene die als eerste over de finish komt krijgt bij ons een duimpje van de nummer 2. Dat is gewoon leuk. Tijdens de race steken we nog wel ‘s een middelvinger naar elkaar op, of een duim. Lollig! Dat is het mooie van die open autootjes.”

Kopgroep wordt groter
Naast het genoemde trio waren er meer rijders competitief. Race drie vermeldde Robert Andriessen en René de Groot op P1 en P2. Willem Vriend: “Tijdens de laatste race kwamen Eric Sliphorst, Robert Andriessen en René de Groot er bij aan de kop. Ik zette hem toen bijna in de banden in de Hugenholtz, waarna Robert en René mij voorbij staken. Aan kop konden we sowieso niet van hen wegrijden, ze reden hetzelfde tempo. Dat is supermooi, want we vochten dus in een kopgroep van zes of zeven. Dat willen we de rest van het seizoen terugzien”

Spectaculaire onboardbeelden zijn te zien op ons Youtube kanaal, op de playlist van dit event 1.

Nieuwe cupsponsor: Van Wezel accountants
Leuk bij de Westfields: er wordt close gestreden op de baan, maar hard gelachen, samen geluncht en uiteindelijk een borreltje gedronken in de pits. Ook een leuke traditie: de jaarlijkse sponsorbingo. Rijders, preparateurs, leveranciers en andere Cup-vrienden kopen lootjes. De bingoballen bepalen uiteindelijk. En aldus werd de NTS Westfield Cup omgedoopt in de Van Wezel Westfield Cup. Hulde en felicitaties aan de nieuwe hoofdsponsor – tevens een briljante accountantsfirma uit Rijnsburg!

Van Wezel Westfield Cup – Uitslag Event 1 2024

  1. Willem Vriend (MDM Motorsport)
  2. Sander Dullaart (kistrijder (zelfsleutelaar))
  3. Robert Andriessen (JS Motorsport)
  4. Ronald Lenters (MDM Motorsport)
  5. Eric Sliphorst (RAEK Racing)
  6. René de Groot (JS Motorsport)
  7. Lennart Hiemstra (MDM Motorsport)
  8. Richard Heling (JS Motorsport)
  9. Jurrien van Dijk (kistrijder (zelfsleutelaar))
  10. Sergey Kuks (MDM Motorsport)