Ook dit seizoen is het weer retespannend in de Westfield Cup

De NTS Westfield Cup is misschien wel de meest racy DNRT-klasse. Na het voorlaatste event maken nog vier rijders kans op het kampioenschap. Verslag vanaf Zandvoort over ultra-close racen, data delen en veel sfeer.

De Westfield Cup startte in 2008 en vijftien jaar later zijn de velden nog altijd goed gevuld. De competitie is close, met een leeggewicht van 580 kg, verzegelde motoren, veel standaardonderdelen en het unieke cupconcept met een Youtube Academy en vaste data-engineer Wolter. Want pole position betekent een punt, maar ook data delen. De rest van het veld kan zo met Wolter z’n eigen verbeterpunten vinden. Gevolg: tijdens het oktober-event was de marge tussen P1 en P2 nooit meer dan 0,2s.

Knalhard gereden
Tweederde van de Westfields wordt gerund door preparateurs RAEK Racing, MDM, JS Motorsport en Tachyon. De andere helft is ‘kistrijder’ en doet alles zelf. De Cup trekt ouwe rotten, jong talent, equipes die een auto delen en bijvoorbeeld ook ouder-kind teams. Voor iedereen is er een uitdaging. Eric Sliphorst (RAEK) is drievoudig MX5-kampioen en heeft een kast vol bekers van BMW-klasses in België en Duitsland. In zijn tweede seizoen schurkt hij tegen het podium aan: “De Westfield is uniek om te rijden: wind op je hoofd en alle krachten die direct binnenkomen. Met een toerwagen verplaats je continu de massa, maar die is er amper in een Westfield. Ik heb mijn rijstijl moeten vertalen naar die hele lichte auto en heb de set-up steeds verder verfijnd. Het wordt nu steeds makkelijker om de kop te volgen, elk event gaat een beetje beter. Moet ook, want er wordt knalhard gereden vooraan.”

De kandidaten
Korte samenvatting van seizoen ’23 tot nu toe: sterke start van regerend kampioen Willem Vriend, maar inmiddels volop spanning. Willem: “Vorig jaar reed ik foutloos en dan word je kampioen. Dit jaar heb ik twee fouten gemaakt, punten die je aan het einde wellicht net tekortkomt.” Willem’s MDM-teamgenoten Lex Peters en Ronald Lenters (kampioen’21) meldden zich in de strijd, net als Sander Dullaart, kistrijder en voorzitter van de Cup. Dullaart: “Ik heb een event gemist, dus kampioen worden is lastig. Maar het is retespannend. We zijn enorm aan elkaar gewaagd met vier man. Dit event kwam Eric Sliphorst erbij. Hopelijk kan hij vaker aanhaken, wordt het nog interessanter!”

De races
Hoe verliep het oktober-event op Zandvoort? Polo position was voor Ronald Lenters. Lenters, erg Fries en dito nuchter: “Dat zat meteen goed.” Race 1? Dullaart: “Ik pakte de kop, maar verziekte het met een kamikaze-actie in de Hans Ernst Chicane. Twee man piepten me voorbij, toen maar geconsolideerd op P3.” Vriend: “Ik kon er bij blijven, maar kon never nooit aanvallen.” Race 1 ging daarmee naar Lenters, met 0,195s voorsprong op Lex Peters. Race 2 mondde uit in een zege voor Dullaart, na een zenuwslopend slipstreamduel met diezelfde Peters. Dullaart: “Ronald ging achterstevoren in de Tarzan, dus dat schoot lekker op. Het gevecht met Lex om de winst was vervolgens prachtig.”

Richting de camping
Race 3 werd de parel van de dag. Dullaart pakte de leiding, tot een Code 60 het ritme brak. Lenters: “Ik viel goed in het groene licht, waardoor ik de kop kon overnemen.” Vervolgens verslikte Vriend zichzelf: “Mijn auto kwam ouderwets tot leven in race 3. Ik werd er zo enthousiast van, dat ik mezelf vergaloppeerde aan het einde van het rechte stuk.” Voor Eric Sliphorst de kans om de topdrie binnen te rijden: “Na de kwalificatie zei ik al: de auto heeft nog nooit zo goed gevoeld. Helaas was winnen nog een stap te ver. Ik heb wel leuk gevochten met Lex, pittig maar sportief.” Het duel om de zege ging tussen Lenters en Dullaart. “Toen Willem aan het einde van het rechte stuk doorreed richting de camping, kon ik weer aanhaken bij Ronald”, aldus Dullaart. “Ik zette ‘m er voor Tarzan telkens aan de buitenkant naast, maar de laatste ronde aan de binnenkant. Had ‘ie niet op gerekend, dus toen was ik er voorbij. Vervolgens had Ronald nog een fantastische slipstream richting de finishvlag, maar die was nét niet goed genoeg!” Er bleven inderdaad precies 28 duizendsten over voor Dullaart, waarmee hij het event op zijn naam schreef. Lenters ging echter als klassementsleider naar huis. 

Het blijft gezellig
Dus wordt het kampioenschap binnenkort beslist op Zolder, waarna het inmiddels beruchte eindejaarsdiner volgt, en de testdag voor nieuwe rijders op 10 december. Sliphorst: “De balans tussen gezelligheid en niveau is geweldig goed bij de Westfields. We hebben als rijders veel contact met elkaar, dat zie je niet in andere klasses.” Die sportiviteit en sfeer blijken ook wel uit deze reactie van regerend kampioen Willem Vriend: “Ronald staat nu 16 punten voor, dus ik heb de plaquette met zijn naam voor de wisseltrofee maar alvast besteld, haha! En het is hem gegund, we hebben het allemaal leuk, de sfeer is top!”