
Een doordeweekse racedag op het TT Circuit Assen, zonnetje erbij, 18 graden en een mooie opkomst van rijders én preparateurs: de Westfield Cup had weer alle ingrediënten voor spektakel. De sfeer in de paddock was ontspannen en sportief, maar zodra de lichten uitgingen, barstte de strijd in volle hevigheid los. Met drie races op het programma, talloze inhaalacties en hier en daar wat kapot polyester, werd het een dag om niet snel te vergeten.
Race 1 – Guus Heling pakt de macht
Met Lennart Hiemstra op pole position begon de eerste race spannend. Toch was het Guus Heling die de toon zette. Zijn commentaar na afloop sprak boekdelen: “Mijn hoogtepunt was het winnen van race 1 nadat ik Willem buitenom had gepakt in bocht 3.” Een actie die meteen het fanatisme en het lef typeerde dat vandaag zo vaak te zien was.
Sander Dullaart had ruzie met z’n net gereviseerde versnellingsbak. Reed vanaf P4 in 1 bocht naar de kop maar vond daarna de 3 en 4 moeilijk en moest 3 man voorlaten.

Achter Heling werd fel gestreden. Edwin Weesie hield Pier Claeijs lang achter zich totdat de code 60 hem dwars zat, en de herstart hem parten speelde.
Race 2 – Sliphorst versus Vriend
In de tweede race zagen we Eric Sliphorst schitteren. Hij genoot zichtbaar: “Heerlijk veel wiel aan wiel geracet met Willem, dat was mijn hoogtepunt van de dag.” Het gevecht tussen Sliphorst en Willem Vriend zorgde voor vuurwerk op de baan en entertainment langs de lijn. De twee gaven elkaar geen centimeter cadeau maar lieten tegelijk zien hoe hard en fair racen hand in hand kunnen gaan.
Peter Tunissen liet zich gelden met een strakke switchback op Sander in de Haarbocht. Voor Tunissen eindigde de race in een dubbel gevoel: zijn mooiste actie kwam in hetzelfde gevecht als zijn dieptepunt, een spin in de Haar bij een nieuwe poging tot inhalen.
Verder naar achter werden ook de nodige duels uitgevochten. Edwin had zijn handen weer vol aan Pier en Guus Heling kon zijn zegereeks van race 1 niet direct doortrekken door wat inhaalproblemen.

Willem schakelde na de Strubben hairpin weer eens klassiek van 2 naar 1 en dat verraste Lennart uiteraard volledig. Carrosseriepanelen vlogen eraf, maar de schade bleef gelukkig beperkt tot materiaal en iedereen reed race 3 weer.
Lennart moest zijn pole position in de eerste ronde helaas al weggeven aan Sander, die vanaf P2 gestart was. Daarna kwam Peter naar de kop van het veld stormen, vastbesloten om de strijd aan te gaan. En dat gebeurde. Peter had consequent een snellere lijn door T1 en wist het zijn concurrent nog aardig lastig te maken. Uiteindelijk was het Sander die aan het langste eind trok en als eerste over de meet ging.
In deze cup zijn de marges zijn smal: een klein foutje kost meteen posities, en dat zorgt ervoor dat niemand een moment kan inzakken.
Race 3 – Polyester en passie
De derde race van de dag leverde misschien wel de meeste verhalen op. Het tempo lag hoog en de wil om te winnen nog hoger, met als gevolg dat er flink wat polyester sneuvelde. Dat werd gelukkig met humor en relativeringsvermogen opgepakt: fanatisme hoort erbij, en juist dat maakt de races zo aantrekkelijk.
Eric Sliphorst beleefde hier zijn dieptepunt van de dag: een uitvalbeurt na sterk gereden duels eerder op de dag. Ook Hiemstra had geen toprace- hij kopte in ronde 1 een bandenstapel op de apex van Duikersloot en kon niet verder.

Voor anderen bood de race de kans om revanche te nemen. Guus Heling vocht zich weer naar voren, Sander Dullaart reed zich in de kijker ondanks stevige tegenstand, en Lex Peters toonde dat hij de snelheid absoluut weer gevonden had.
Als dagwinnaar kwam Sander uit de bus met Guus Heling en Lex Peters in zijn kielzog. Dat de rijders na de race met een glimlach en een biertje terugblikten, zegt misschien wel meer dan de einduitslag.
De zon, de aangename temperatuur en de relaxte toon gaven het geheel bijna een zomerse festivalsfeer. Het kapotgereden polyester werd met een knipoog besproken, en de interviews na afloop gaven een mooi inkijkje in hoe de rijders hun dag beleefd hadden: hoopvol, fanatiek, soms balend, maar altijd met de belofte om sterker terug te komen.
De volgende 4 races zijn in op 4 en 5 oktober op de Nurburgring (GP Strecke), een track waar nog niemand van de coureurs ervaring mee heeft.
Kijk de onboard videos op ons Youtube kanaal!