Winterview Rainer von Klier

In 2017 was er even een luwte, maar dit jaar staat het weer op de rol: de Winterviews. Westfield Cup verslaggever Ivan Kok werkt zich door de Cupvrije winters heen door bij rijders, preparateurs en andere Cupmensen op bezoek te gaan en hen enkele vriendelijke vragen te stellen. Ditmaal bracht dit hem en Westfield Cup fotografe Margo van Toor naar München, voor een gesprek met Rainer von Klier. Margo en Ivan plakten er in het weekeind van 27 januari meteen een korte vakantie aan vast om op 28 januari naar Eching te rijden, ongeveer twintig minuten van München. Rainer was één van de velen die geveld was door de ronddolende griep, maar vond toch de kracht om Ivan en Margo te woord te staan. Ivan moest diep graven naar de pogingen van zijn schooltijd om hem de Duitse taal te leren, maar gelukkig begreep Rainer hem wel. Voor uw gemak is het Winterview in het Nederlands uitgetypt.

Er werd meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om Rainer de prijs van zijn derde plaats in Zandvoort te overhandigen, net als de Westfield Cup 2018 kalender.

Wat is jouw volledige naam?
“Mijn naam is Rainer von Klier, maar mijn volledige naam is Rainer Romain Ritter von Klier, maar iedereen noemt me Rainer.”

Wat is jouw geboortedatum of leeftijd?
“30 januari 1956, dus ik ben bijna jarig.”

Wat is jouw burgerlijke staat?
“Ik ben vrijgezel.”

Wat is jouw dagelijks werk?
“Ik heb een bedrijf in verkoop en service in de weegindustrie. Wij doen aan onderhoud en kallibreren. Wij leveren bijvoorbeeld aan laboratoria.”

Hoe ben je in de autosport gekomen en wat is jouw historie daarin?
“Als kind was ik al gefascineerd door de autosport, maar mijn vader zei dat het te duur was. Daarop besloot ik zelf om het geld ervoor te gaan vinden en ik ging sparen. Ik ben begonnen met race op motorfietsen; ik heb één jaar met een Suzuki gereden, vooral veel langeafstandsraces. Nadat ik enkele crashes gehad heb ben ik gestopt, maar ook omdat mijn studie toen belangrijker werd. Na een jaar begon het toch weer te kriebelen en heb ik een Opel Kadett GT/E gekocht en ermee slaloms gereden. Dat deed ik met veel plezier en met succes. Via de slalom ben ik bij de VLN doorgegroeid, met een Peugeot 205 Gti. Daar reed ik endurance, races van vier uur, races van vierentwintig uur. Dat heb ik toen twee á drie jaar gedaan tot ik daar geen geld meer voor had en mijn werk ook meer tijd van me vroeg. Maar ik miste het racen wel. Ik heb daarna rondgekeken naar wat er mogelijk was en ik kwam een Caterham tegen in de Yokohama Caterham Cup. Dat bezorgde me veel plezier, de auto lijkt enorm op de Westfield. Helaas stopte de organisatie waardoor ik weer even niets had. In 2013 nam ik het besluit: ik zou iets gaan doen of helemaal stoppen met autosport. Bij toeval ben ik toen bij de Westfield Cup in Nederland terecht gekomen. Daar ben ik toen doorverwezen naar Martin Born. Ik ben naar hem toegereden en heb met hem overlegd. Na dat gesprek heb ik besloten een auto te kopen en deel te gaan nemen aan de cup. Ik weet alleen niet hoe lang ik nog zal blijven deelnemen. Het is voor mij elke keer een lange reis om naar Zandvoort te rijden. Ik heb een bedrijf in Heidelberg met een kleine woning erbij, dat is ongeveer halverwege. Vanuit Zandvoort rijd ik dan naar Heidelberg, overnacht daar en rijd de volgende dag verder. Ik heb natuurlijk ook nog mijn werk en mijn twee kinderen waar ik ook graag tijd mee doorbreng.”
Hoe verhoudt jouw dagelijks werk zich tot de autosport?
“Helemaal niet. Werk is werk, dat doe ik goed maar het is geen passie. Het is wel mooi dat ik bij het racen helemaal de knop kan omzetten, even helemaal niet meer aan het werk denk.”

Bij wie ben je actief in de autosport?
“Bij Martin Born, MB Motorsport.”

Hoe was jouw seizoen 2017?
“Ik kon helaas de eerste en de laatste race niet deelnemen, dat was jammer. De laatste race die ik reed had ik remproblemen, dat was niet fijn. Mijn tijden werden wel steeds beter. Al met al ben ik tevreden. De titel zit er niet in omdat ik niet het hele seizoen kan rijden. Ik wil vooral plezier hebben, als het kan ook met succes. In 2016 heb ik een zware klap gehad, gelukkig waren er in 2017 geen zware ongelukken.”

Hoe zie je het volgend seizoen?
“Ik ga er ontspannen in. De eerste race zal ik weer missen want dan ga ik met mijn kinderen skiën, één van de weinige mogelijkheden die ik heb. Jammer dat er geen Dijon op de kalender staat, dat was toch wel mijn baan. Spa zal interessant gaan worden, ik heb er nog nooit gereden. Ik hoop ook dat er komend jaar geen diskwalificaties zullen zijn. Ik ga in ieder geval mijn best doen.”

Wie is jouw autosport idool, voor wie heb je respect, bewondering?
“Ik heb nooit echt een idool gehad, niet in de racerij of in het leven. Ik heb wel bewondering voor moed en inzet zoals bij Niki Lauda of Michael Schumacher. Maar dat is dan meer op menselijke eigenschappen dan op de specifieke persoon.”

Heb je iemand die je wilt bedanken of speciaal vermelden?
“Iedereen in de cup omdat ze me als buitenlander accepteren, altijd respecteren en ik wordt opgenomen. Ik vind het wel jammer dat ik er niet veel van begrijp wat ze in het Nederlands zeggen, ook in de app, maar ik vind het wel tof dat ze me op de hoogte houden. Verder is er grote eerlijkheid op de baan, dus bedank ik iedereen in de cup.”

Wie stel je voor om het volgende interview mee te doen?
“Willem Berendse, dat is een aardige man. Hij kan goed praten, spreekt ook goed Duits, dus kan ik ook mee praten. Hij neemt zijn job als penningmeester erg serieus.”

En dat is meteen de laatste vraag die Ivan aan Rainer stelde, waarmee het Winterview ten einde is gekomen.
Margo en Ivan wensen de nog niet fitte Rainer beterschap en vertrekken weer naar het hotel in München.