Raceverslag Event 4️⃣ Assen 06072017/ Mét YouTube PlayList‼️

Na de seizoenstart in Zandvoort, de buitenlandse race in Dijon en wederom Zandvoort is het tijd voor het tweede buitenlandse evenement op de Plusprint.be Westfield Cup: Assen. Dankzij Recruittee van Luc Brandts is het mogelijk dat we hier rijden, terwijl John Pronk met John Pronk Transport ditmaal de podiumsponsor is. Met Yves Deplus als cup sponsor zijn dus alle sponsoren hier vandaag actief! De weersvoorspellingen zijn goed te noemen, droog maar niet te warm. Willem Vriend gaat aan de leiding van het kampioenschap met vier punten voorsprong op zijn MB Motorsport teamgenoot Lex Peters. Jan Frensch is derde, één enkel puntje voor Ronald Lenters.
Als we ’s ochtends staan te tellen komt er een getal van 27 naar voren. 27 Westfields aanwezig hier in Assen? Op een woensdag? In ieder geval aanwezig is Oscar Schön die in de groene #55 Westfield van Hans Wellink Race Experience zal stappen om zijn debuut te maken in de cup. Ook aanwezig is Eric Houtman die zijn #73 weer meegenomen heeft. Hij is weer fit, evenals de auto en zal zijn rentree gaan vieren. Daarnaast zijn ook de beide BA Motorsport mannen Patrick Boxem en Jan Hup weer van de partij. In de #67 Westfield is het wederom Daryl Romijn die de eer van de equipe met Koen Joustra hoog zal gaan houden. Ook Frank Hoekstra is terug. In het eerste evenement liep zijn #7 veel schade op na een ondoordachte actie van een Vrije Formule rijder. Dermate veel dat er zoveel krom was dat Frank besloot een nieuw chassis aan te schaffen en de auto opnieuw op te bouwen. Voor John Hoogland en RAEK Racing was dat geen optie na het ongeval in Zandvoort. De auto van John was dermate beschadigd dat reparatie niet meer een haalbare optie was. Dus besloot John de auto van Rob Bethlehem aan te schaffen en hier de stickers met #30 op te plakken. Uiteraard betekend dit wel een risico, want hierdoor kan Rob niet meer als reddende engel optreden bij verre buitenlandse races. Ook in een andere auto zit Hans Wellink: “Mijn vaste #33 is gelukkig niet krom, maar het zou veel werk zijn om de auto te herstellen. Het is makkelijker om dan even een andere te pakken. Zo kan ik ook meteen voelen of die goed is en ik die kan verhuren.”
Voor de start van de sessie haasten Mies van Grunsven en Jan Frensch zich naar de vooropstelling om “te voorkomen dat Willem Vriend weer vooraan staat,” aldus een glimlachende Jan. Het plan lukt ten dele. Inderdaad staan ze voor Willem Vriend, maar de volgorde waarop de Plusprint.be Westfield Cup de baan in Assen opgaat voor de tijdtraining is Lex Peters, Jan Frensch, Ronald Lenters, Mies van Grunsven, Danny Lammers, Twan van der Wouw en dan pas kampioenschapsleider Willem Vriend. Al vrij snel in de sessie spint er een zwarte Westfield in de Haarbocht. “Ik was het niet,” zegt Mies desgevraagd, “het was iemand die me voorbij wilde.” Die persoon was Rainer von Klier, maar hij kan zijn weg vervolgen. Voor Oscar Schön is het wennen, in de Strubbenbocht wordt hij door zowel Yves Deplus als Jan Hup ingehaald. Frank Hoekstra staat dan al in de pitstraat, waarbij de motorkap van de auto gehaald wordt. Na enig werk kan hij weer de baan op. Meerdere rijders bezoeken de pitstraat, maar gelukkig slechts voor enkele kleine aanpassingen aan de bandenspanning. Eric Janssen rijdt ook langzaam, maar dat doet hij alleen op het rechte stuk, daar waar het niet de bedoeling is. “De auto loopt op drie cilinders,” zegt Eric na de sessie, “één van de bougiekabels is van de bobine geschoten.” Daryl Romijn blokkeert zijn voorwiel bij het aanremmen van de Haarbocht. In de Strubbenbocht is het John Hoogland die zijn auto aan de binnenkant van de auto van Yves Deplus zet en in de sprint naar de Ruskenhoekbocht voorbij de blauwe #47 komt. Voor de vierde keer in vier evenementen is het Willem Vriend die het snelst is tijdens de tijdtraining. Ronald Lenters is tweede voor Lex Peters en Daniël Sandifort. Daniël start dit evenement in de #25 van MB Motorsport waardoor het een 1 – 2 – 3 – 4 voor het team uit Lelystad is.
Jan Frensch heeft “weinig reden tot klagen,” zegt hij, “Assen is wennen, het is een technische baan. Maar het is wel lekker,” zo besluit Jan. Bij Frank Hoekstra verliep de sessie minder soepel: “De motor krijgt geen benzine,” zo legt hij uit terwijl hij onder de auto kruipt. “Aha!” roept hij na een kort onderzoek uit, “ik zie het al. Er zit een slang dubbel.” Nadat hij de slang ietwat anders heeft gelegd zou het probleem opgelost moeten zijn. Voor Yves Deplus was het vooral “Wennen,” want hij reed nog niet eerder op het circuit van Assen. Ook voor Oscar Schön is het een ontdekkingstocht: “Het ging lekker, maar het is zoeken naar de juiste rempunten, zoeken naar de juiste versnellingen. Het is wel kicken. Heerlijk, dit is genieten.” Patrick Boxem was er de vorige race niet bij en moet weer even wennen: “Het ging wel lekker, maar nog niet snel genoeg. Ik ben blijven rijden, maar had eigenlijk even moeten stoppen om de bandenspanning te verlagen.” Daryl Romijn vindt het heel speciaal om op Assen te rijden: “Mijn idool is Valentino Rossi; om dan op dezelfde baan te mogen rijden is heel speciaal. Ik spinde in de Ramshoek, maar het was een 360 spin zodat ik zo verder kon.” Ronald Lenters is niet ontevreden, maar “een 1:56 zat erin, alleen had ik wat last van verkeer. Ik ga het Willem Vriend lastig maken bij de start.”
Het veld met de 27 Westfields is zo groot dat de laatste auto’s in de GT bocht terecht komen. Daar zien we kort na de start al een auto achterstevoren staan. Het is Gerard Rooks: “Het was daar een zooitje,” moppert hij, “Het licht ging op groen, ik gaf gas en moest een auto ontwijken, waardoor ik spinde.” Gelukkig kan hij zijn weg vervolgen. Vooraan is het Willem Vriend die de kopstart heeft, maar Ronald Lenters houdt zijn woord en maakt het Willem lastig. Het aanremmen van de Haarbocht verloopt bij Jan Hup niet volgens plan: “Ik schuif naar buiten,” legt hij uit, “en raak zo Luc op zijn rechterachterwiel.” Het effect ervan is dat Luc rond getikt wordt en Rainer von Klier met een flinke boog om het incident heen moet rijden. Bij aanvang van de tweede ronde is het Ronald Lenters die de leiding heeft overgenomen, voor Willem Vriend en Danny Lammers en de twee ANAC auto’s van Daniël Sandifort en Lex Peters. Frank Hoekstra probeert Oscar Schön te verschalken in de Haarbocht waarbij Oscar te ver naar buiten komt en Frank er voorbij kan. In de derde ronde is Luc Brandts alweer op de weg terug en haalt hij Michiel van Beuzekom in. Ronald Lenters en Willem Vriend houden er een straf tempo op na en rijden weg bij de achtervolgende Danny Lammers. Daniël Sandifort gaat wijd in de Haarbocht waarna Lex Peters meteen van de mogelijkheid gebruik maakt door de #3 erlangs te steken.
Eén van de kenmerken van de Plusprint.be Westfield Cup is close racing. Dat demonstreren Oscar en Adrian Kelly in het middenveld, maar ook Ronald Lenters en Willem Vriend op kop. In de zesde ronde waagt Willem een poging om vanuit de slipstream Ronald voorbij te komen, maar doordat Ronald de binnenkant van de Haarbocht verdedigd, rest Willem niets anders dan het buitenom te proberen en voor die actie vind hij te weinig grip. Frank Hoekstra blokkeert een voorwiel bij het aanremmen van de Haarbocht. Luc Brandts gebruikt dezelfde bocht om langs Adriaan Kelly te komen om zo achter Oscar Schön te rijden. Tenminste… bij de Haarbocht. Tegen de tijd dat de drie strijders bij de Strubbenbocht zijn is het weer Adriaan die voor Luc rijdt. Ook in de zevende ronde probeert Willem hetzelfde trucje om langs de leidende Ronald te komen, maar ook het gevolg is gelijk: Ronald op plaats één, Willem op stek twee. Yves Deplus haalt Mies van Grunsven in en doet dat netjes in de Haarbocht. Het trio Luc Brandts, Oscar Schön en Adriaan Kelly komt weer langs en wel in deze volgorde, wat aangeeft dat Luc zowel Adriaan als Oscar voorbij is gekomen in één ronde tijd. Indrukwekkend.
Ronald Lenters blijft aan de leiding, ook in de negende ronde, dicht gevolgd door Willem Vriend die ditmaal geen inhaalpoging waagt in de Haarbocht of zelfs bij de opvolgende Maddijk-, Ossenbroeken- en Strubbenbochten. Wie dat wel doet is Jan Hup; hij passeert John Hoogland. John geeft netjes genoeg ruimte, maar komt daardoor iets verder uit dan in een reguliere ronde. Het zorgt ervoor dat John Pronk kijkt in de Maddijkbocht of hij wellicht ook een plekje kan doorstoten, maar daartoe vind hij nog geen mogelijkheid. Met nog één ronde te gaan beseft Willem Vriend dat hij niet veel kansen meer over heeft. De eerste gebruikt hij bij de Haarbocht volgens het bekende recept: vanuit de slipstream naar de zijkant van de baan duiken en proberen met een andere lijn door de Haarbocht te komen, omdat Ronald Lenters de binnenkant goed verdedigd maar ook de bocht moet halen en omdat hij snelheid moet behouden, verder naar buiten zal komen. Daardoor opent hij aan de binnenzijde een gat waar precies een Westfield doorheen zou passen. Dat is het plan, maar dat weet Ronald ook. Dus houdt hij de #77 op het juiste spoor, ver genoeg naar buiten om niet alle snelheid uit de auto te halen, maar ook ver genoeg naar binnen om niet zijn concurrent alle gelegenheid te geven om in te halen. Achter hen is het Danny Lammers die lang een eenzame race reed, maar in zijn spiegels in de verte Eric Janssen ziet opduiken, al helpt de felgele kleur van de #40 natuurlijk ook bij het opvallen op langere afstand. Twan van der Wouw observeert de rijstijl van Daniël Sandifort en kijkt of hij ergens kansen ziet voor positieverbetering. Oscar Schön gaat tijdens zijn duel met Adriaan Kelly wat wijd in de Strubbenbocht, maar niet ver genoeg om Adriaan te laten profiteren. Ook helemaal achterin is er strijd want Eric Houtman is na een slechte start naar voren gereden en aan de start van Michiel van Beuzekom gekomen. Het lukt hem om langs de witte #11 van Michiel te komen, maar echt wegrijden is er niet bij want Michiel kan aanhaken.
In het verleden behaalde resultaten geven geen garantie voor de toekomst; tenzij we spreken over de Plusprint.be Westfield Cup. In Dijon waren er al close finishes, in Assen is het niet anders. Ronald Lenters wint, maar zijn voorsprong op Willem Vriend is maar 0.150 seconde. Danny Lammers wordt derde, ruim achter het winnende duo. Eric Janssen komt uiteindelijk anderhalve seconde tekort om Danny te kunnen bedreigen. Daniël Sandifort wordt vijfde. Lex Peters, tweede in het kampioenschap is maar achtste: “Het voorspatbord aan de rechterkant is kapot, waardoor de band beschadigd raakte,” zo verklaart hij. Helemaal tevreden is Eric Janssen, “Lekker gereden,” zegt hij, “Ik heb Lex ingehaald, ik heb Daniël ingehaald, erg lekker.” Ook Willem Berendse is happy: “Het ging goed, voor mijn doen. Ik heb lekker gereden.”
De tweede race van de dag start en Ronald Lenters heeft de kopstart. Daniël Sandifort heeft ook een goede start, maar de plek die hij vond ten koste van Eric Janssen is hij ook snel weer kwijt. Het geeft Lex Peters de mogelijkheid om langs de #25 te komen. Patrick Boxem is iets te enthousiast bij het uitkomen van de Strubbenbocht: “Ik ging niet te vroeg op het gas,” zo legt hij uit, “maar wel te hard, daardoor spinde ik.” Als er één ronde is afgelegd ligt Ronald aan de leiding, wederom nipt, met Willem Vriend in achtervolging. Lex Peters haalt Eric Janssen in en neemt zo de derde stek over. John Hoogland is niet helemaal nauwkeurig bij het insturen van de Haarbocht, want hij gaat wijd. Ronald en Willem liggen op kop en slaan een klein gaatje naar Lex en Eric. John Hoogland is niet helemaal nauwkeurig bij het insturen van de Haarbocht, want hij gaat wijd. Leest u dit dubbel? Neen, het overkomt John tweemaal, zowel in de tweede ronde als de derde ronde. In de vierde ronde tracht Willem een uitremactie bij Ronald, ze rijden naast elkaar door de Haarbocht waarbij Ronald netjes de ruimte laat. Het is voor Willem echter niet voldoende om de leiding over te nemen.
De Plusprint.be Westfield Cup maakt het voor de toeschouwers lastig om te volgen. Met 27 is er natuurlijk al een mooi vol veld, maar als er vervolgens tien in één groep rijden en in de Haarbocht duiken dan wordt het moeilijk om te zien wie er een aanval op wie plaatst. De opvallende blauwe #47 van Yves Deplus is er één van, evenals Patrick Boxem. In de vijfde ronde probeert Mark Jobst of hij Yves Deplus kan uitremmen in de Haarbocht. Dat lukt hem wel, maar hij schiet te ver door en Yves kan binnendoor de kortstondig verloren plek heroveren. Eric Houtman is inmiddels weer aan de staart van de auto van Michiel van Beuzekom gekomen en zit in de Haarbocht erg dicht op de #11, maar om geen contact te maken moet Eric van het gas, met enige overstuur tot gevolg. In de zesde ronde ligt Ronald Lenters aan de leiding, tenminste… bij start/finish. Willem Vriend probeert het, net als in de eerste race, vanuit de slipstream om langs de #77 te komen. Dat lukt ook, maar Willem kan onvoldoende vertragen om de bocht nog correct te kunnen rijden, waardoor hij wijd gaat en Ronald de koppositie weer inneemt. Lex Peters, die op korte afstand volgt, kijkt meteen of er voor hem ook wat te halen is, maar Willem houdt dat gat goed dicht. Hans Wellink onderneemt een poging om Danny Lammers te verschalken, maar slaagt daar niet in.
Vanaf de helft van de race is er voorin sprake van een relatieve rust. De rijders zitten nog steeds zeer dicht bij elkaar, maar van directe aanvallen is geen sprake. Ronald Lenters leidt, kort erop gevolgd door Willem Vriend. Lex Peters is derde voor Eric Janssen die inmiddels bezoek heeft gekregen van Jan Frensch op plaats vijf. Mark Jobst heeft de aansluiting gevonden bij Twan van der Wouw. Vanuit de GT bocht komt er een flinke stofwolk. De veroorzaker ervan is Daryl Romijn: “Ik kwam de Ramshoekbocht sneller uit dan Luc Brandts, ik zette de auto er naast en was er voorbij, maar toen remde ik te laat. Daarna bleef het gas hangen en viel ik uit,” zo verteld Daryl over zijn avontuur. Eric Houtman is voorbij aam Michiel van Beuzekom, maar komt erachter dat erbij stap één is, er voorbij stap twee maar dat wegrijden minder makkelijk verloopt, Michiel behoudt de aansluiting. We missen dan John Hoogland, de opvallende rode auto komt niet meer langs. Dat heeft een reden zegt John, “De gaskabel is kapot en de motor bleef op volgas draaien.” Helaas een DNF voor John. Vooraan in het veld zijn er twee groepjes te zien: Ronald Lenters met op korte afstand Willem Vriend, dan een klein gaatje naar het trio Lex Peters – Eric Janssen – Jan Frensch.
Ronald wint voor Willem, ditmaal met een nog kleinere marge: 0.097 seconde. Eric Houtman lijkt het duel met Michiel van Beuzekom te gaan winnen, maar: “Michiel pakte me in de GT bocht terug,” zegt Eric die zo op 0.185 seconde de plek misloopt, maar toch een “leuk gevecht had.” Voor Danny Lammers is de dag al geslaagd: “Ik houd van Assen,” zegt hij na de race, “Het is erg leuk om erbij te zitten.” Kers op de taart voor Danny is dat, “mijn vrouw en dochters op bezoek zijn gekomen.” Bij Gerard Rooks lijkt het niet zo goed te zijn gegaan, als er naar de uitslag gekeken wordt. “Dat klopt niet,” zegt hij, “ik heb de race uitgereden maar sta toch achter John Hoogland en die heb ik naast de baan zien staan.” Een bezoek aan de tijdwaarneming corrigeert deze fout die, waarschijnlijk, terug te voeren is naar de transponder. De vaste transponder krijgt zijn stroom via de bedrading van de ventilator. De theorie is dat als de ventilator aanspringt, deze stroom wegtrekt bij de transponder, waardoor deze niet geregistreerd wordt.
Hoewel de uitslag inmiddels correct is en de startopstelling ook, wordt Gerard door de Marshalls, tot zijn ergernis, op de verkeerde plek op de startgrid gezet. Ook in de derde race is het Ronald Lenters die de kopstart heeft met Willem Vriend die achter hem de Haarbocht in duikt. Patrick Boxem vraagt iets teveel van het vertragend vermogen van zijn auto: hij blokkeert zijn voorwiel bij het aanremmen van de Haarbocht. Ronald blijft op kop, maar vind nu Lex Peters achter zich; Lex die Willem heeft weten te passeren. Twan van der Wouw is in duel met Mies van Grunsven. Eric Janssen heeft kort de vierde plek in handen, maar ziet Jan Frensch langszij komen. Hans Wellink haalt Daniël Sandifort in, dat doet hij in de Haarbocht waarbij hij zijn voorwiel licht blokkeert, maar daar heeft hij geen last van. Meer last heeft John Pronk van het overstuur bij het verlaten van die Haarbocht, maar hij vangt het kundig op. Mies is in de vierde ronde weggereden bij Twan van der Wouw die inmiddels in duel is met Rainer von Klier, waarbij Rainer de #17 voor de Haarbocht uitremt. Hans Wellink en Daniël Sandifort stormen zij aan zij van de Strubbenbocht naar de Ruskenhoekbocht.
Op kop slaagt het duo Ronald Lenters en Lex Peters erin om een gaatje te slaan naar het achtervolgende duo Willem Vriend en Jan Frensch; zij slagen er op hun beurt in om afstand te nemen van Eric Janssen. Eric komt zo een beetje in niemandsland terecht aangezien hij een ruime voorsprong heeft op Hans Wellink. Hans is inmiddels voorbij gekomen aan Danny Lammers, waarna Danny onder vuur komt te liggen van Daniël Sandifort. Ze gaan naast elkaar door de Haarbocht, waarbij Danny de neus van zijn #52 net voor blijft houden. Yves Deplus probeert een uitremactie bij John Pronk, maar daar slaagt de Belg niet in. Rainer von Klier komt ook langsrijden, maar op een laag tempo. “Rainer voelde iets in het stuur waardoor hij geen vertrouwen meer had. Mogelijk is het een probleem in het stuurhuis, vandaar dat hij de auto stilgezet heeft,” zo verklaart MB Motorsport de uitval.
Ronald Lenters en Lex Peters blijven netjes op slagvolgorde rijden; achter hen slaagt Jan Frensch erin om Willem Vriend in te halen naar de Haarbocht toe, maar die positie kan Jan niet vasthouden. Wel vind Eric Janssen weer aansluiting bij hem. Net als in de tweede race is er een grote groep auto’s in gevecht met elkaar. John Pronk, Yves Deplus, Patrick Boxem, Twan van der Wouw en Mark Jobst zijn maar een aantal van de namen die zo snel genoteerd kunnen worden, de groep is veel groter! De deelname van Yves aan deze groep en zelfs de race eindigt echter in de Ossenbroekenbocht. “Ik ben aangetikt,” zegt hij over zijn spin, “ik weet alleen niet door wie.” Het gevolg is wel dat hij de auto langzaam achteruit moet laten rollen tot hij veilig op het gras staat.
Het leidende tweetal Ronald Lenters en Lex Peters genieten een comfortabel gat naar de nummer drie: Willem Vriend. Achter hem remt Eric Janssen Jan Frensch uit waardoor Eric de vierde positie overneemt. Hans Wellink remt Daniël Sandifort uit bij de Haarbocht en zet zo, onbedoeld, de komende gebeurtenissen in werking. Daniël verliest iets snelheid door de inhaalactie van Hans. Daarop reageert Danny Lammers door zijn auto naast die van Daniël te zetten. Dat gaat echter niet goed en Danny raakt Daniël. “lk dacht dat het kon,” zegt Danny schuldbewust. Het incident veroorzaakt een code geel voor de Ossenbroekenbocht, wat niet helpt in de diverse gevechten op de baan. Hoewel de afspraak bij de gezamenlijke Plusprint.be Westfield Cup/Vrije Formule races is dat de leidende Westfield als uitgangspunt wordt genomen, waardoor de Vrije Formule’s een bonusronde krijgen, is dit bij de laatste race niet het geval. De leidende Vrije Formule wordt afgevlagd en zo wint Ronald Lenters de race, met de relatief comfortabele voorsprong van 0.262 seconde op Lex Peters. Willem Vriend wordt derde, “Meer zat er niet in, Ronald was ongenaakbaar,” zegt Willem na de race tegen uw verslaggever. Eric Janssen wordt netjes vierde, voor Jan Frensch met Hans Wellink op plek zes. Uiteraard is Daniël Sandifort niet blij met de actie van Danny, maar “Danny verontschuldigde zich in de auto al,” zegt Daniël. Het gesprek met uw verslaggever is net afgerond of Danny komt de pitbox binnengestapt om zich nogmaals, en nu persoonlijk, bij Daniël te verontschuldigen. Debutant Oscar Schön is tevreden: “Eindelijk een 2:01 gereden. Race één ging goed, de auto was top,” zo vertelt hij verder, “de tweede race was gewoon slecht maar de derde race was de auto weer top.”
Met drie overwinningen is het vrij duidelijk dat Ronald Lenters ook het evenement op zijn naam heeft geschreven. Opvallend is dat hij geen van de overige bonuspunten, voor pole position of een snelste ronde, heeft gepakt. Niet het hem deert, met 120 punten is hij ruim de beste. Willem Vriend wordt met twee tweede plaatsen en een derde netjes tweede overal, met 107 punten loopt hij in het kampioenschap weer uit op Lex Peters die derde overal wordt met 98 punten. Eric Janssen reed even consequent als Ronald, driemaal een vierde plaats, wat hem overal ook op plek vier brengt met 93 punten. Jan Frensch grijpt nipt, met één puntje verschil de vijfde plaats voor Hans Wellink; 88 om 87 punten.
Bij het kampioenschap beginnen de schrapresultaten mee te spelen. Willem Vriend gaat nog steeds aan de leiding, nu met 313 punten waarbij er 82 geschrapt zijn. Lex Peters is nog steeds tweede, hij heeft 292 punten op zijn conto. Hoewel Willem Vriend als Mr. Constant bekend staat, is het Lex die de meeste punten geschrapt ziet worden: 90. Ronald Lenters weet zich dankzij zijn puike prestatie vandaag als derde in het kampioenschap met 289 punten waarbij hij slechts 59 punten van zijn totaal verloor. Jan Frensch is vierde in de stand met 247 punten, voor Eric Janssen met 235 en Rainer von Klier met 234.
Het volgende evenement op de kalender van de Plusprint.be Westfield Cup is het befaamde SuperRaceWeekend van de DNRT op Circuit Zandvoort op 4, 5 en 6 augustus; waarbij de Westfields op de zondag (6 augustus) zullen aantreden.