Raceverslag Race 1 Event 1 Circuit Zandvoort 🇳🇱 0️⃣8️⃣0️⃣4️⃣1️⃣7️⃣

In 2015 won Willem Vriend de titel in de ANAC Carwash Westfield Cup, maar voor 2016 geldt nieuwe ronde, nieuwe kansen. Dat schreef ik vorig jaar. Alleen, veel verschilde er niet. Wederom pakte Willem Vriend de titel in de Leyton House Westfield Cup. Maar, 2017 begint en eind 2016 bleken er veel rijders voorin mee te kunnen doen, waardoor de uitdaging voor Willem alleen maar groter gaat worden. De loterij van de Westfield Rijdersvereniging bracht Yves Deplus met zijn Plusprint.be als hoofdsponsor naar voren zodat de gezelligste en leukste merkencup van Nederland onder de naam Plusprint.be Westfield Cup zal starten.

Een nieuwe naam, niet alleen voor de Westfield Cup, maar ook voor de locatie van het eerste evenement van het seizoen. We spreken niet langer van Circuit Park Zandvoort, maar van Circuit Zandvoort. Niet alleen de naam is nieuw, voor een groot deel is het asfalt van de baan zelf ook grondig vernieuwd. Tijdens de Westfield Cup test/kennismakingsdag bleek al dat het asfalt nog glad was, maar zeker ook sneller dan het oude. De datum is 8 april 2017, de evenementsponsor is ANAC Carwash, het weer is prachtig, er is niets dat een prachtige racedag in de weg staat.

Er gaan maar liefst vijf nieuwe namen aan de start verschijnen. Michiel van Beuzekom, Twan van der Woude komt over van de Vrije Klasse, Adrian Kelly, Daryl Joustra en Mark Jobst zullen voor het eerst hun opwachting maken in de leukste klasse van Nederland. In 2014 noteerde ik bij het evenement in Zandvoort, op 22 juni 2014, het volgende: “Een code 60 situatie, veroorzaakt door de zware crash van Danny Lammers, waarbij de rijder gelukkig ongedeerd is gebleven.” Hij zei toen dat hij zijn auto zou repareren en terugkeren in de cup. 2014 ging, 2015 kwam. 2015 ging en 2016 kwam. Begin 2016 zei Danny dat hij druk bezig was met de auto en hoopte dat hij dit jaar zou kunnen starten, maar ook 2016 ging en 2017 kwam. En nu, tweeënhalf jaar later staat hij weer op de paddock met een volledig gerepareerde Westfield #52: Danny Lammers is terug in de cup! “He’s back!” zegt Danny vrolijk, “Ik heb er zin an. De auto is klaar, mede dankzij Jan Stakenburg. Ik zie dat er goede tijden gereden worden en dat het spannend wordt. Het bloed kruipt toch waar het niet kan en ik ga gewoon blanco het evenement in en ik zie wel wat het gaat worden.”

Ook terug is de #33 van de equipe Hans Wellink / Hayley Lazell. Terug? Vorig seizoen streed Hans toch aan kop mee? Correct, maar het andere deel van de equipe stond door een vervelende knieblessure lang buitenspel. Tot nu, ook Hayley Lazell is terug in de Cup. Er is nog een herintreder… of toch ook niet? Koen Joustra reed zijn laatste race tijdens hetzelfde evenement als Danny Lammers en ook hij is terug. Alleen niet in de auto. Koen is nog herstellende van een schouderblessure en dat vormt meteen de mogelijkheid om een equipe te vormen met zijn zoon Daryl. Junior zal het evenement in Zandvoort voor zijn rekening nemen, Koen zelf zal in Dijon achter het stuur van de #67 kruipen.

Lex Peters, vice-kampioen van 2016, leidt het veld de vrije training in. Hoewel er tussen de Rijdersvereniging en de DNRT overeengekomen is dat de vrije training wordt ingeruild voor een extra race, zeker op het circuit van Zandvoort; is er voor dit eerste evenement besloten om wel een vrije training te rijden. Het is voor sommigen de eerste maal sinds de finaleraces in 2016 dat ze in de auto zullen stappen; daarnaast zijn er, zoals al vermeld, vijf debutanten en een herintreder. En alsof dit nog niet voldoende is, is er het nieuwe asfalt om rekening mee te houden. Dus een twintig minuten om zich (opnieuw) bekend te maken met auto en baan is een welbestede indeling van de dag. Willem Vriend en Ronald Lenters, de drie MB Motorsportrijders en, samen met Peters, de top drie van het kampioenschap van 2016, volgen hem. Het is Luc Brandts die voor de eerste echte actie zorgt door Frank Hoekstra uit te remmen voor de Tarzanbocht. Danny Lammers toont aan nog steeds een racer te zijn door er direct achteraan te duiken en ook langs Frank te sturen. Hayley Lazell laat ook blijken dat ze helemaal terug is en dat het team van Hans Wellink Race Experience het gevecht met MB Motorsport aan wil gaan: ze haalt Ronald Lenters in op het rechte stuk, vanuit de slipstream onderweg naar de Tarzanbocht. Twee van de debutanten zijn ook in gevecht: Mark Jobst remt Michiel van Beuzekom uit bij de Tarzanbocht. Intussen wordt er door de OCA Marshalls driftig met de groene vlag gezwaaid. Een blik naar Bos Uit leert dat er een Vrije Formule auto met technische problemen stil is komen te staan, precies bij de ingang van de pitstraat. De auto staat dermate ongelukkig dat het Hayley moeite kost om de pitstraat in te kunnen rijden. Ook Mark Jobst en Jan Frensch komen de pits binnen. Nieuwkomer Daryl Joustra spint in het midden van de Tarzanbocht: “Ik remde iets te laat,” zegt hij, “ik had teveel snelheid. De motor sloeg af en in alle stress kreeg ik hem niet zo snel weer aan de praat.” Jan Frensch verlaat de pitstraat weer en rijdt om de jonge coureur heen. Na een minuut slaat de motor van de #67 weer aan en kan Daryl weer op pad. Lang duurt het echter niet want de sessie wordt afgebroken met een code rood. Helaas geen technisch code rood, maar er is echt iets gebeurt. John Hoogland is er hard afgegaan, maar de schade valt nog allemaal mee, maar: “Het stuur brak af,” zegt John, “en ik ging ongestuurd de grindbak in. Als het tien meter later was gebeurd zou ik tegen het huisjes van de baanpost zijn gereden,” en hij huivert even. John krijgt ook even bezoek van de Marshalls in verband met inhalen onder geel, maar een ‘afgebroken stuurwiel’ vonden ze een plausibele verklaring.

Jan Frensch reed vorig jaar met auto nummer 68, nu staat er 78 op de stickers. “78 is mijn geluksgetal,” zegt Jan desgevraagd, “met wonderboompjes.nl heb ik ook andere stickers op de auto, maar de auto is hetzelfde.” Zijn JS Racing teamgenoot Daniël Sandifort is redelijk tevreden: “1:57, ik mag niet klagen. Ik had maar één echt vrije ronde en reed toen de 1:57. Het doel was om de nieuwe remmen in te remmen en de nieuwe banden in te rijden.” Mark Jobst is al tevreden: “Vorige week reed ik hier wat rondjes om te wennen aan de auto en vandaag ben ik al anderhalve seconde sneller. Ik moet nog veel leren en ik zie wel waar ik terecht kom.” Twan van der Woude stapte over van zijn Caterham in de Vrije Klasse naar de Westfields en hij start met nummer 17 op de auto. “Het is erg wennen. Van de week reed ik nog met de Caterham en die voelde steviger aan. Maar hier in de cup heb ik competitie. Mijn doel is simpel: niet laatste worden.” Met een vijftiende tijd in de vrije training is hem dat al gelukt.

Het heerlijke weer van de vrije training gaat onveranderd verder bij de kwalificatie. Gelukkig kan John Hoogland weer deelnemen nadat Arjen Heeck van RAEK Racing hard aan het werk geweest is en het stuurwiel weer veilig gerepareerd heeft. Willem Vriend is de eerste die de baan op rijdt, maar Jan Hup heeft minder succes; hij moet zijn BA Motorsport #29 meteen stilzetten. Het blijkt dat de uitlaat is losgeschoten. Een korte reparatie door Rolf Pull ter Gunne volgt en Jan kan alsnog deelnemen aan de sessie. Intussen heeft Yves Deplus, trots hoofdsponsor van de cup, een inhaalactie kunnen voltrekken op Michiel van Beuzekom. Hayley Lazell heeft hetzelfde idee bij Lex Peters, maar haar poging om de #3 ANAC auto uit te remmen bij de Tarzanbocht is niet succesvol. Een ronde verder, Jan Hup is net de baan op, probeert Hayley het weer, ditmaal komt ze dichterbij en zij aan zij gaan ze naar de Gerlachbocht, maar Lex houdt de neus voor. Weer één ronde verder en opnieuw waagt Hayley een poging is driemaal is scheepsrecht, nu slaagt ze erin om Lex te passeren. Het is niet de enige actie bij de eerste bocht op het circuit: Twan van der Woude passeert Max Snoeck. Mies van Grunsven gaat voorbij aan Luc Brandts. Daryl Joustra blijft nog ruzie houden met de Tarzanbocht: bij het aanremmen blokkeert hij zijn wielen, maar hij blijft op het asfalt. John Hoogland is bij het uitkomen van de Tarzanbocht wat te enthousiast; hij neemt de route door de grindbak maar blijft op het gas staan. Ronald Lenters wint een teamintern duel van Lex Peters door Lex vanuit de slipstream te verschalken. Intussen zijn Gerard Rooks en Hayley Lazell al afgebogen naar de pitstraat, net voor het vallen van de finishvlag. Mies van Grunsven is tevreden: “Alles ging goed,” zegt hij na de sessie, “lekker gereden. De spanning van de achterbanden was nog iets te hoog maar ik heb me nog nooit hoger gekwalificeerd dan deze tiende positie. Maar,” zo voegt hij toe, “ik heb dan ook een super goede preparateur in Jan Stakenburg.” Yves Deplus is ook content: “Het ging goed,” zegt hij, “voor het eerst onder de twee minuten (met een 1:59.840, red.) en dat is al vier seconden sneller dan ik eerst reed.” Ook Jan Frensch is tevreden… in eerste instantie: “Ik ben redelijk tevreden,” zo zegt hij, “tot ik de tijd van Willem Vriend zag. Maar positief: ik zit maar een anderhalve seconde van de 1:56 af…” De bewondering is terecht, want met een 1:55.654 en een indrukwekkende 1.1 seconden voorsprong zet Willem Vriend een magistrale Pole Position neer. MB Motorsport teamgenoot Ronald Lenters volgt op plek twee, nipt voor Hayley Lazell en Lex Peters. JS Racing teamgenoten Jan Frensch en Daniël Sandifort maken de top zes vol

Met Willem Vriend op Pole Position en heerlijk weer is het tijd om het seizoen echt te starten. Trainingen is leuk, Willem zal het extra puntje verwelkomen, maar de races, daar gaat het om. Voordat de Plusprint.be Westfield Cup van start gaat zullen eerst de Vrije Formule auto’s los gaan. Vanuit de pitstraat start Dominique Domin, haar auto heeft de nodige problemen om op gang te komen. Bij de Westfields heeft Willem een uitstekende start en is als eerste weg. Zo niet Daniël Sandifort: “Ik had weer eens een slechte start. Weer verloor ik veel tijd met het schakelen van de eerste naar de tweede versnelling. Daardoor komen de beide RAEK Racing auto’s me voorbij en daar zat ik de hele race achter want die jongens gaan wel hard.” Wel goed weg is Eric Janssen die een aantal plekken weet te winnen. In het midden van de Tarzanbocht is er contact tussen twee auto’s, waaronder Patrick Boxem. Patrick kan de gespinde auto alleen via de grindbak passeren en verliest meteen plekken. In de tweede ronde probeert Eric Janssen om Mies van Grunsven uit te remmen bij de Tarzanbocht. Die actie is wel succesvol, maar Eric schiet net te ver door waardoor Mies de positie meteen weer terug kan veroveren. Aan kop leidt Willem Vriend, het is achter hem waar de gevechten plaatsvinden. Lex Peters, Hayley Lazell en Ronald Lenters duelleren om de tweede plek. Hayley tracht een uitremactie bij Lex en ze weet deze succesvol af te ronden. Lang kan ze echter niet genieten van de positie, want als de groep in de vierde ronde over het rechte stuk raast is het Ronald op plek twee, voor Hayley en Lex. Tenminste, op het rechte stuk. Bij de Tarzanbocht aangekomen gaat Hayley Ronald voorbij en kijk Lex of er voor hem wellicht ook iets te halen valt. Maar positiewinst in de Tarzanbocht of niet, bij de start van de vijfde ronde is het Ronald die vanuit de slipstream naast de #33 van Hayley komt en als eerste van het groepje de bocht in duikt. Patrick Boxem doet een uitrempoging bij Max Snoeck; hij komt angstig dicht bij de achterzijde van de #37, maar raakt hem net niet.

Halverwege de race leidt Willem Vriend met een comfortabele voorsprong, geholpen door de felle gevechten tussen Ronald Lenters, Hayley Lazell en Lex Peters die nooit een optimale ronde kunnen draaien. Hayley doet haar startnummer eer aan (Max Verstappen rijdt in de Formule 1 immers ook met nummer 33) en vind aan de buitenzijde van de Tarzanbocht voldoende grip om Ronald Lenters weer te passeren. Toch is het één ronde verder weer Ronald Lenters die net iets eerder over start/finish rijdt, maar Hayley blijft gedurende het ronden van de Tarzanbocht voor. Mies van Grunsven heeft daar een minder plezier moment: Hij spint en verliest een aantal plaatsen. “Stomme fout,” zo geeft hij na de race toe. Daniël Sandifort doet een poging om langs de #75 van Mark Jobst te komen, een poging die hij succesvol weet af te ronden, maar Mark geeft niet op. Patrick Boxem slaagt erin om langs John Hoogland te komen, alleen countert John in de Gerlachtbocht door positie terug te pakken. Een ronde verder blijven Daniël en Mark dicht bij elkaar rijden, net zo dicht als Twan van der Woude en Patrick Boxem. Voor John Pronk komt er een einde aan de race in de Tarzanbocht: Hij spint en “de motor is afgeslagen. Alles is heet en hij wil niet meer aanslaan,” zo verteld John. De andere John in het veld, Hoogland, heeft inmiddels Daniël Sandifort als gezelschap gekregen. Willem Berendse heeft een mooie uitremactie in huis om langs de #47 van Yves Deplus te komen. Met de finish dichter in zicht probeert Lex Peters bij de Tarzanbocht om de derde plek van Hayley Lazell te ontfutselen, een poging die niet slaagt waarop Hayley meteen probeert om bij het uitkomen van de bocht Ronald Lenters te verschalken, een poging die ook niet succesvol is. Daryl Joustra heeft nogmaals een spin in de Tarzanbocht, in een poging een collega uit te remmen. Wederom duurt het even voor hij weer op pad kan. Helemaal vooraan het veld rijdt Willem Vriend naar een onbedreigde overwinning toe, bijna tien seconden voor de nummer twee, Ronald Lenters. Lex Peters wordt derde want Hayley Lazell ziet die positie verloren gaan door een afgebroken spatbord. Jan Frensch wordt vijfde voor John Hoogland. Na het passeren van de finishlijn zien we Daniël Sandifort enkele remoefeningen doen. “Ik heb remproblemen,” zegt de aangeslagen Daniël, “bij de Audi-S trapte ik volledig door het pedaal heen.” Bij RAEK Racing is Arjen Heeck tevreden: “Mijn mannen reden prima.” Na het uitreiken van de uitslagenlijsten is er toch nog een verandering geweest: Hayley Lazell heeft tien seconden straf gekregen vanwege het afsteken van de chicane, waardoor ze terugvalt naar de vijfde plek en Jan Frensch (“Lekker gereden”) één plek promoveert. De snelste ronde is voor Willem Vriend.

Bij de start van de tweede race is het weer nog steeds uitermate gunstig. Eerst worden de Vrije Formule wagens op pad gestuurd. Wederom is het de auto van Dominique Domin die maar met de grootste mogelijke moeite op gang wil komen. Wist ze in race 1 ruim voor de aanstormende Westfieldmeute op pad te zijn, dit keer is het anders… Lex Peters en Ronald Lenters hebben de beste start omdat Willem Vriend: “Eerst van de eerste naar de tweede versnelling schakelde en toen van twee naar vijf, toen gingen er me vier auto’s voorbij.” Eén van die auto’s is Jan Frensch die daarbij razendsnel moet reageren omdat Dominique Domin de baan op rijdt, midden in het veld met Westfields. Gelukkig dat Jan zo snel reageerde en ruimte had om uit te wijken anders was het een groot ongeval geworden. Ook beter was de start van Daniël Sandifort die een oude truc van Hans Wellink toepast: “Starten in de tweede versnelling, dat ging echt een stuk beter.” Na één ronde leidt Ronald Lenters voor Lex Peters, maar Lex haalt Ronald buitenom de Tarzanbocht in om zo de leiding te veroveren. We missen dan al Frank Hoekstra. Zijn auto staat met flinke schade naast de baan. “De Vrije Formule Auto van Dominique Domin reed voor ons (Frank reed achter Max Snoek, red.) en ging ineens naar de ideale lijn. Max moest vervolgens vol in de remmen en ik klapte achterop Max,” baalt Frank, “Ik heb echt heel veel schade, er is veel krom aan de auto.

Deelname in Dijon was al twijfelachtig omdat het toch ver weg is, maar nu is het eigenlijk onmogelijk geworden.” In de derde ronde is het Lex Peters die op kop gaat, maar Ronald Lenters remt hem voor de Tarzanbocht netjes uit. Jan Hup rijdt de pitstraat binnen. Na een controle van zijn linker voorwiel rijdt hij de auto naar het paddock. Achter het leidende MB Motorsport trio Lex Peters, Ronald Lenters en Willem Vriend zijn Hayley Lazell en Jan Frensch in duel. Daryl Joustra blokkeert weer een wiel bij het aanremmen van de Tarzanbocht, hij gaat wel wijd maar kan toch zijn weg vervolgen. De ronde erop poogt Ronald Lenters om Lex Peters uit te remmen, maar dit is niet succesvol. Wel missen we Jan Frensch. “Er is uniball spontaan afgebroken, vandaar dat ik uitviel. Ik heb de race van de zijlijn moeten volgen.” Van zijn positie kan hij wel meegenieten van het gevecht in het groepje Luc Brandts, Daryl Joustra, Patrick Boxem en Twan van der Woude. Voorin het veld probeert Ronald Lenters vanuit de slipstream lang Lex Peters te komen, maar de baan is toch net te kort om de koppositie te heroveren. Willem Vriend zit op het vinkentouw om meteen toe te kunnen slaan. Achter hem is er een gat naar Hayley Lazell die, sinds de uitval van Jan Frensch, redelijk eenzaam rijdt.

In de achtste ronde slaagt Daniël Sandifort erin om Yves Deplus uit te remmen en zo een positie op te schuiven. Het duellerende groepje, al eerder vermeld, heeft nu de volgorde Brandts-Boxem-Joustra-Van der Woude, maar blijft, net als het leidende trio, op korte afstand van elkaar. Daryl Joustra heeft na een ronde genoeg van deze positie en probeer Luc Brandts uit te remmen voor de Tarzanbocht. Het gevolg is dat hij weer spint en het even duurt voor hij op pad is. In de tiende ronde is er overal in het veld wat te beleven. Willem Vriend heeft de leiding overgenomen van Lex Peters die Ronald Lenters dicht achter zich weet. John Pronk blokkeert zijn wielen bij het aanremmen van de Tarzanbocht. Luc Brandts en Twan van de Woude zijn in gevecht, net als Adrian Kelly en Michiel van Beuzekom. Strijd en spectakel in de Plusprint.be Westfield Cup. Met nog twee ronden te gaan blokkeren zowel John Pronk als Daryl Joustra, onafhankelijk van elkaar, hun voorwielen bij het aanremmen van de Tarzanbocht. Patrick Boxem en Gerard Rooks zijn in gevecht om positie, het overstuur waar Gerard bij het uitkomen van de Tarzanbocht mee kampt helpt hem niet in deze strijd. Willem Vriend wint de race (“Leuker dan race 1!”) met wederom een snelste ronde achter zijn naam, met op bijna twee seconden Lex Peters op plek twee. Nipt op plek twee, Ronald Lenters grijpt op 0.004 seconden mis. Hayley Lazell wordt een eenzame vierde; bijna tien seconden achter Ronald en bijna zeven voor Eric Janssen die een onopvallende, best knap met de felgele Wespfield, race reed en Mark Jobst die een prima debuut eindigt op plek zes.

Pole Position, racewinst, snelste ronde, racewinst en nogmaals snelste ronde. Er hoeven weinig berekeningen gemaakt te worden om tot de conclusie te komen dat Willem Vriend de dominante en terechte winnaar is geworden van het eerste evenement van de Plusprint.be Westfield Cup 2017. Voor plaats twee echter… niet alleen is de rekenmachine nodig, ook het reglement moet erbij gepakt worden. Zowel Lex Peters als Ronald Lenters heeft 69 punten gepakt met een tweede en een derde plek op het podium dat mogelijk gemaakt wordt door Sandifort ID. Daarmee is het de snelste ronden tussen de twee in de laatste race waar beiden aan deelnamen die beslissend is. Ronald Lenters klokte een 1:56.924, maar Lex Peters heeft met een 1:56.571 net vier tiende harder gereden en mag daarom de trofee voor plek twee in ontvangst nemen. Ronald Lenters wordt derde. Hayley Lazell viert haar comeback met een vierde plaats voor debutant Mark Jobst die zeer verdienstelijk naar de vijfde plek is gereden. Eric Janssen wordt zesde, net voor de andere comeback-kid: Danny Lammers.

Met één evenement verreden is het een logisch gevolg dat Willem Vriend ook de leider in het kampioenschap is. Lex Peters, Ronald Lenters en Hayley Lazell (in equipe met Hans Wellink) zijn de anderen die strafgewicht in hun auto’s mogen (laten) monteren. Dat moet klaar zijn voor we naar Dijon gaan, de volgende stop op de kalender van de Plusprint.be Westfield Cup 2017. Op 28 en 29 april rijdt de Cup in Frankrijk. Vorig jaar won Jarno Iprenburg na spannende gevechten met Willem Vriend en Rainer von Klier. Lex Peters ontmoette bij de vrijrijden sessie een bandenstapel waarop Rob Bethlehem weer eens voor reddende engel moest spelen. Het hielp, Lex won de laatste race van het evenement. Voor dit jaar heeft Rob al beloofd zijn Westfield klaar te zetten op een autoambulance zodat hij bij problemen meteen kan vertrekken. Hopelijk is dat dit jaar niet nodig!

🎥 YouTube Playlist Event 1 PlusPrint.Be Westfield 🏆 2017

🏁 Race Results Event 1 PlusPrint.Be Westfield 🏆 2017